Novo istanbulsko (ali, če vam je ljubše, carigrajsko) letališče je končno odprto! Selitev s starega letališča Atatürk na novo (ki se za zdaj imenuje samo Istanbul Airport), ki je bila najprej napovedana že za oktobra lani, nato prestavljena na silvestrovo, pa še enkrat na marec, so minuli konec tedna uspešno izvedli. Zamuda vendarle ni bila tako velika, saj je bil gradbeni projekt zares obsežen. In odprtje novega terminala, ki je s skoraj milijonom in pol kvadratnih metrov (da, 1,5 kvadratnega kilometra!) površine največji na svetu, je šele prva faza uresničitve ambicioznih načrtov.
Zgodovinska selitev letališča
Posebnost te največje selitve v zgodovini letalstva je bila tudi v tem, da so večino opreme preselili kar s starega na novo letališče. Vse preseljene opreme je bilo za 33 nogometnih igrišč, na stotine tovornjakov, ki so jo prepeljali v 45 urah, pa so skupno naredili 400 tisoč kilometrov – kot da bi desetkrat obkrožili zemljo, so ponosno povedali v Turkish Airlines. Ko so vodilni pri turškem nacionalnem letalskem prevozniku lani napovedovali brezhibno selitev v 24 urah, so bili mnogi skeptični, da bo šlo brez zapletov. Toda v resnici so se zadeve odvile kar lepo po načrtih. Za podaljšan selitveni vikend od petka ob 3. uri zjutraj do nedelje opolnoči so že vnaprej odpovedali vrsto letov – tudi poleti iz Ljubljane so bili “razredčeni” – zdaj pa se število letov na novo letališče hitro povečuje in vse glavne letalske družbe so že pričele vzletati in pristajati na novem letališču.
In kakšni so prvi vtisi potnikov na novem letališču?
Novi terminal je s svojimi visokimi stropi in dih jemajočim dizajnom baje prečudovit. Toda zlasti je izredno velik. To je bilo pričakovano, saj gre za največji letalski potniški terminal na svetu – nepričakovano je dejstvo, da njegovih različnih krakov – izgleda namreč kot nekakšna hobotnica – ne povezujejo vlaki, ponekod pa manjka tudi tekočih trakov za hitrejše gibanje. Eden izmed blogerjev je že izmeril, da je potreboval iz enega na drug konec terminala več kot 25 minut hitre hoje. Za primerjavo: letališče v Dubaju ima podobno kapaciteto, vendar tri terminale, ki so med seboj povezani z vlaki.
Še bolj ga je presenetilo dejstvo, da se tudi na tem ultramodernem letališču vsa letala ne prisesajo na vhodne terminale, ampak parkirajo zunaj. In to tako daleč zunaj, tako omenjeni blioger, “da sem se spraševal, ali nismo pristali na Atatürku in nas zdaj vlečejo na novo letališča.” Tako do se od pristanka do parkirnega mesta vozili kar pol ure, nato pa so se morali še peljati z avtobusom do zgradbe terminala – vmes se je voznik avtobusa izgubil in se je moral pozanimati za pravo pot. Skratka, na novem carigrajskem letališču te dni ni prijetno biti potnik z minimalno časovno razliko med dvema letoma.
Novo letališče, ki se nahaja severno od Istanbula na evropski strani, za zdaj tudi nima nobene vlakovne ali metrojske povezave z Istanbulom.
Gigantske razdalje, smeli načrti
Posel turškega Turkish Airlines, ki je glavni letalski prevoznik na novem istanbulskem letališču, izjemno hitro raste zlasti po letu 2008, trikrat hitreje od povprečne rasti v letalski industriji na svetovni ravni. Teroristična napada leta 2016 sta sicer presekala nagel vzpon, vendar že za letos načrtujejo 74 milijonov prepeljanih potnikov. Turkish Airlines ima deseto največjo floto letal na svetu, število letov pa neprestano povečuje. Medtem ko je leta 2003 letela v 55 držav oziroma na 103 destinacije, zdaj leti v več kot 120 držav, dobrim tristo destinacijam pa dodaja nove in nove: letos že denimo Krasnodar in Samarkand, do konca leta sta v načrtu še Palermo in Marakeš.
Toda odprtje gigantskega terminala je le prva faza gradnje, ki naj bi se predvidoma nadaljevala vse do leta 2028, ko naj bi bil tu pravi aerotropolis na več kot 76 kvadratnih kilometrih s pisarnami, hoteli, mošejami, konferenčnimi in medicinskimi centri ter sejemskim razstaviščem.
Turki napovedujejo, da bo to takrat največje letališče na svetu, saj bo lahko sprejelo 200 milijonov potnikov na leto. Če se v tem času seveda katero od drugih svetovnih megaletališč ne bo odločilo preseči rekorda …