Nameravate letos konec oktobra odpotovati nekam daleč? In to prek Slovencem dobro znanega carigrajskega letališča Atatürk? Za turški dan republike 29. oktobra je namreč predvideno slavnostno odprtje novega letališča. Čeprav v vodstvu Turkish Airlines napovedujejo, da se bodo tako rekoč čez noč preselili na novo lokacijo na drugi strani Carigrada, velja počakati s potovanjem nekaj dni – tudi zato, da si boste lahko med prvimi ogledali novo mednarodno letališče, ki bo zaradi velikosti in arhitekturnih zamisli nekaj zares izjemnega.
Na arhitekturnem tečaju je zmagal mednarodni konzorcij s turškim partnerjem, ki je navdih za velikanski terminal iskal v bogati arhitekturni dediščini Carigrada, Aecom in Pininfarina pa sta zmagala v natečaju za zasnovo stolpa za nadzor zračnega prometa: zamislili so si ga v obliki tulipana.
Medtem ko na novi lokaciji 35 kilometrov zračne razdalje severozahodno od središča mesta, ob črnomorski obali – letališče Atatürk je na drugi strani, na jugozahodu ob Bosporju –, eden največjih turških infrastrukturnih projektov poteka brez zamud, v Turkish Airlines zatrjujejo, da so na selitev dobro pripravljeni.
Preselili se bodo čez noč
»S 600 tovornjaki se bomo preselili v 18 urah od odprtja,« je napovedal Bilal Eksi, generalni direktor Turkish Airlines, ki bo tudi na novem letališču glavni prevoznik. Za pomoč pri tej brez dvoma zgodovinski selitvi so najeli nemško svetovalno podjetje, ki je menda prav tako poskrbelo za brezhibno preselitev münchenskega letališča.
Že pogled na konvoj »selitvenih kombijev«, ki bodo skozi mesto vozili vso mogočo letališko opremo, denimo tudi vozičke za prtljago, bo gotovo impresiven. Svojih 120 letal pa bodo prepeljali po zraku – brez potnikov, seveda.
Da je sedanje letališče že krepko premajhno za število potnikov in letov, ki jih dnevno sprejme, je obiskovalcem očitno: v letališki stavbi je takšna gneča, da včasih zmanjka stolov, letala vzletajo in pristajajo kot po tekočem traku. V zadnjih osmih letih se je tu razvilo glavno križišče na zračnih poteh med Evropo in Bližnjim, Srednjim in Daljnim vzhodom, državami na območju nekdanje Sovjetske zveze, pa tudi Afriko.
Posel turškega nacionalnega letalskega prevoznika, ki je bil ustanovljen že leta 1933, izjemno hitro raste zlasti po letu 2008, trikrat hitreje od povprečne rasti v letalski industriji na svetovni ravni. Teroristična napada leta 2016 sta sicer presekala nagel vzpon, vendar že za letos načrtujejo 74 milijonov prepeljanih potnikov. Družba Turkish Airlines ima deseto največjo floto letal na svetu, število letov pa neprestano povečuje. Medtem ko je leta 2003 letela v 55 držav oziroma na 103 destinacije, zdaj leti v več kot 120 držav, dobrim tristo destinacijam pa dodaja nove in nove: letos že denimo Krasnodar in Samarkand (žal ima ta zelo slabo povezavo z Ljubljano), do konca leta sta v načrtu še Palermo in Marakeš.
Leta 2015 je letališče Atatürk prvič postalo tretje najbolj prometno letališče v Evropi in s tega mesta izrinilo Frankfurt. Zato je bil skrajni čas za na novo, bistveno večje letališče. A po letošnjem dokončanju prve faze se bo gradnja nadaljevala vse do leta 2028, ko naj bi bil tu pravi aerotropolis na več kot 76 kvadratnih kilometrih s pisarnami, hoteli, mošejami, konferenčnimi in medicinskimi centri ter sejemskim razstaviščem.
Turki napovedujejo, da bo to takrat največje letališče na svetu, saj bo lahko sprejelo 200 milijonov potnikov na leto. Če se v tem času seveda katero od drugih svetovnih megaletališč ne bo odločilo preseči rekorda …
Novo letališče bo imelo …
- terminal s površino več kot milijon kvadratnih metrov
- z 52.500 kvadratnimi metri največji duty free na svetu
- več kot 500 točk za prijavo potnikov
- 143 tunelov za vstop v letalo in izstop iz njega
- prostora za 90 milijonov (2018) oziroma 200 milijonov (2028) potnikov na leto
- šest vzletnih stez